2 Kasım 2007 Cuma

Şans Faktörü

Neden bazı insanlara talih hep güler de bazılarının yanına bile yaklaşmaz?

Yaptığı araştırmalar sonunda bu sualin cevabını bulduğunu iddia eden, Hertfordshire Üniversitesi Psikoloji profesörlerinden Richard Wiseman, ortaya çıkardıklarını “Luck Factor - Şans Faktörü” adlı bir kitapta yayımlamış. Aşağıda, bu kitabın ve profesörün yaptığı araştırmaların bir özetini bulacaksınız.

“Bundan on sene önce şansı araştırmak üzere yola çıktım... Bu araştırmadan maksadım, neden bazı insanların hep doğru zamanlarda doğru yerde olduklarını bulmanın yanında, neden bazılarının da başına devamlı kötü şeyler geldiğini ortaya çıkarmaktı...

İngiltere'de yayımlanan gazetelere ilan verip kendilerinin hep şanslı veya şanssız olduklarına inanan insanların benimle irtibata geçmelerini istedim...

Yüzlerce kadın ve erkek müracaat etti...

Seneler boyunca, bu gönüllülerle mülakatlar yaptım; hayatlarını yakından takip ettim ve onların üzerinde bazı deneyler gerçekleştirdim...

İlk ortaya çıkan netice, bu insanların, şanslarının veya şanssızlıklarının sebeplerini bilmemekle beraber, davranış ve düşünce tarzlarının, hayatlarındaki iyi veya kötü talihe yol açtıklarıydı...

Şanslılar hep fırsatları yakalarken, şansı olmayanlar bu fırsatları kaçırırlar...

Bunun sebebinin insanların fırsatları görebilme kabiliyetlerindeki farklılıktan kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamak için de basit bir deney yaptım...

Şanslı ve şanssız insanlara bir gazete verdim ve gazetede kaç adet resim olduğunu bulmalarını istedim...

Gazetenin sayfalarından birine de ‘Bunu gördüğünüzü, deneyi yapan insana söyleyin ve 250 Sterlin kazanın’ diye bir ilan koydum...

Bu, yarım sayfa büyüklüğünde ve çok iri puntolarla dizilmiş bir ilandı...

Buna rağmen, genel olarak şanslı insanlar bu ilanı gördüler; ama şanssız insanlar görmediler...

Şanssız insanlar, şanslı insanlara nazaran daha endişelidirler ve bunun yarattığı gerginlik, beklenmedik şeylerin farkına varmalarına mani olur...

Netice olarak, başka bir şeyi düşündükleri için fırsatları kaçırırlar...

Mesela, bir partiye gidip kendilerine mükemmel bir eş bulmaya çalışırken, iyi insanlarla arkadaş olma fırsatını kaçırırlar...

Gazete ilanlarından belli bir iş ararken, başka çeşit iş ilanlarını görmezler...

Şanslı insanlar ise daha rahat ve açıktırlar...

Onun için de her şeyi görebilirler...

Araştırmalarım, şanslı insanların dört prensip neticesinde şanslı olduklarını ortaya çıkardı:
· Bu insanlar, fırsat yaratmak ve fırsatların farkına varmak konusunda ustalaşmışlardır.
· İç güdülerine kulak verip şanslı kararlar alabilirler.
· Müsbet düşünerek kendi kehanetlerini gerçekleştirebilirler.
· Esnek davrandıkları için de kötü şansı, iyi şansa çevirebilirler...

Deneyimin sonlarına doğru, yukarıdaki dört prensibi kullanarak talihin değiştirilip değiştirilemeyeceğini bulmaya çalıştım...

Bir grup gönüllüye, bir ay boyunca, kendilerini şanslı hissetmelerini ve şanslı insanlar gibi davranmalarını sağlayacağına inandığım egzersizler yaptırdım...

Bu egzersizler, onlara şans fırsatlarını görebilmelerini, iç güdülerine kulak vermelerini, şanslı olmayı beklemelerini ve kötü talih karşısında esnek olmayı öğretti...

Bir ay sonra, gönüllüler gelip neler olduğunu anlattılar...

Neticeler, hakikaten şaşırtıcıydı...

Gönüllülerin % 80'i, şimdi daha mesut, hayatlarından daha memnun ve en mühimi, daha şanslı olduklarını beyan ettiler...

Zaten şanslı olanlar daha şanslı, eskiden şanssız olanlar da şimdi şanslı olmuşlardı...

Nihayet, şans faktörünü bulmuştum...

Aşağıdaki dört tavsiye, sizleri de şanslı veya daha şanslı yapacaktır:


· İçgüdünüze kulak verin; içinizden gelen ses umumiyetle doğrudur...
· Yeni tecrübelere açık olun. Her zamanki hayatınızın, alışkanlıklarınızın biraz dışına çıkın...
· Her akşam, o gün içinde iyi giden işleri, meydana gelen iyi hadiseleri düşünün...
· Beklediğiniz bir toplantı, telefon konuşması gibi şeylerden önce kendinizi şanslı hissedin...

Unutmayın, şans, umumiyetle kendi kehanetinizin gerçekleşmesidir...

Hiç yorum yok: